ما هي عيوب السيارة التريوس وما هي مميزاتها

يقدم الموقع قسم خاص لاستفسارات بخصوص السيارات ومميزات و عيوب السيارات وسيتم الرد عليهم من قبل ادارة الموقع او زوار اخرين وايضا يقدم النصائح بخصوص استفسارات اسعار السيارات

Re: ما هي عيوب السيارة التريوس وما هي مميزاتها

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء يوليو 05, 2016 2:39 am

عارف ان المقاطع صعبه بس بتكلم علي الموديل والأسعار. .بيت تيريوس2000. . موتور 1300و تيجو نفس السنه موتور 2000. وهينادي ماتركس 2006 كلهم اتوماتيك. .أغلب الأسعار قلتها مابين 75...85. .بين التيجو. والهيونداي. .تنصحني بايه. .أما التيريوس فا برده من 60..ولقيت 80 برده نفس سنه 2000. .حسب الحاله. .ولو اودام جراند تيريوس2000 150 الف كيلو. .اعمل ايه انا متردد ودي الفلوس اللي حيلتي

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين أغسطس 08, 2016 8:41 pm

اناعندي تيريوس7 2011استخدامهاممتازواستهلاكهافي البنزين ممتازواقتصادي لاكن التانكي صغيرجدن ياليت لويكبروه شوي وفيهامشكله صوت المكينه عالي اذاتعدت ال100وتصخن بشكل مزعج ولحوض علاركاب السياره من الرضيه كامله وقطعهاغيرمتوفره من قبل الوكيل عبدالطيف جميل واناعانيت منذشرائهاكل القطع لازم طلبيه وانتضار حتى ربل المساحات مي موجوده الابطلبيه اتمناتوفيرهاواضافت الدفع الباعي الاحولت 7 راكب

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين أكتوبر 31, 2016 11:57 pm

هل تنصح عمل عمرة لمحرك تيريوس ام تغيروة 2008

مشاركة بواسطة زائر » الخميس يناير 19, 2017 2:37 pm

السيارة جراند تريوس سيارة عائلية وحترمة وسفر ومطبات وكل ما تحتاجة هذا عن تجربة موديل 2009 ولكن لا اعرف هل قطع الغيار فى التوكيل غالية بالنسبة للتوكيلات الماركات الاخرى ام لا.

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء مايو 23, 2017 9:02 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا اشتريت تيريوس 2011 والسيارة اكثر من الرائعة حتى الان لم اغير فيها شئ واعتقد انها اكثر سيارة عملية فى مصر وحتى الانعامل بيها 130000كيلو

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء يوليو 11, 2017 4:26 pm

السلام عليكم انا هشترى سيارة تيريوس 2009 عادى اى الرد فيها

مشاركة بواسطة زائر » الأحد يوليو 23, 2017 8:36 am

السلام عليكم محتاج تريوس مو 2000 اوتوماتيك بس حالة ممنازة ت. 01002703330 ولكم جزيل الشكر

مشاركة بواسطة زائر » الخميس يوليو 27, 2017 7:03 pm

يعني تقلب في الملف لو ماشي علي سرعه كام مثلا ؟!

مشاركة بواسطة زائر » السبت أغسطس 19, 2017 11:41 am

مساء الخير انا عندي سياره تيريوس 2015 فصل الفتيس D اما باقي الغيرات تعمل برجاء الافاده

مشاركة بواسطة زائر » الخميس أغسطس 24, 2017 8:53 pm

لو سمحت ممكن نشغل السياره تريوس2007 بالكورونه الاماميه فقط ونلغى الكورونه الخلفيه لأن بها مشاكل شكرا

مشاركة بواسطة زائر » الخميس أكتوبر 05, 2017 2:50 pm

سياره ممتازة انصح بشرائها بالنسبة لموضوع الثبات على الطريق فهي ثابتة جدا مادام الكاوتش اللي راكب فيها مقاسة صح اسعار قطع الغيار عادية في مستوى اسعار العربيات اليابانية، لكن اكيد اغلى من الكوري

مشاركة بواسطة زائر » الأحد أكتوبر 08, 2017 6:57 am

السلام عليكم عندى تريوس 2000 اوتوماتك لسه شاريها العربية ممتازة بس فيها صوت ونه فى الامام يزيد عند 80كم .. قالو ده من الاوتوماتك ولازم تلغيه مارايكم

مشاركة بواسطة زائر » الأحد أكتوبر 08, 2017 6:59 am

وهل هناك ميكانيكى اوتوماتيك خاص للتريوس . مع الشكر

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة مارس 16, 2018 2:24 pm

مشكلاتها تسخن بسرعه واشاره الازبيت D of تشغل في السرعات المنخفظه اتمنا منكم تجيبول لي حل الذي عارفه

مشاركة بواسطة زائر » الخميس سبتمبر 27, 2018 7:41 pm

عندي مشكله في تيريوس 2008الكورونا الخلفية بتعمل صوت عالي في مشكله لو مشيت بيها ع طريق سفر علما ان الكورونا فيها زيت

مشاركة بواسطة زائر » الأحد سبتمبر 15, 2019 7:52 am

ممكن رايكم في سياره تريوس خليجي موديل 2004 واحد عارضها ب 95 الف الاخر بتاعها ايه رايكم ايه عيوبها ومميزاتها مع العلم معايا حاليا عربيه دايو جوليت 2002 وكنت عاوزه اغير واركب اكير من ال معايا تنصحوني بيها ولا لا

مشاركة بواسطة زائر » الأحد سبتمبر 22, 2019 12:36 pm

زائر كتب:
> عاوز اشترى سيارة تريوس موديل 2000 بس انا مش عارف عنها اى حاجة ممكن الافادة
> من ذو الخبرة
السلام عليكم .. أنا عندي التريوس من 2007 وأخذها زوج أختي وهي معه إلى الان وعندي والجراند تريوس من 2008 وغيرتها كتحديث موديل بجراند تريوس 2013 ثم بجراد تريوس 2014 لتغير اللون فقط .. السياره إجمالا لشركه محترمه لبلد منشأ محترم مع إختلاف بلد التقفيل في التريوس عن الجراند .. السياره محترمه وموفره جدا في البنزين وقليلة الصيانه وللعلم فصوت الموتور يكون خشن قليلا قبل الاربعين ألف الاولى ولكنك ستلاحظ الفرق في الاحساس به وفي الصوت بعد ذلك وحتى في التسارع والسحب .. أما عن الاتزان والملفات فإذا كان هناك عيب فهو من السائق إما لعدم التعود على السيارات المرتفعه أو عدم التعود على الباور أو ضعف في إمكانياته الشخصيه أو عيب في السياره التي يقودها تحديدا ـــ بالمناسبه أنا تعلمت القياده وعندي 10 سنوات عن عشق وانا الان 52 عام ـــ . السياره 1500 CC .... وعدد الاحصنه 105 ... وهي مناسبه جدا للسياره الاقتصاديه الرخصيه كالتريوس ولن تشعر بفارق يذكر إلا مع عمل التكيف ووجود الركاب والتحرك من سكون على المطالع في الجراند .. ضعف بسيط في الشعور بالتكيف بالكراسي الخلفيه ما قبل الشنطه بالجراند لطول السياره مع ضيق ملحوظ في مساحة الشنطه عند فتح الكراسي الخلفيه بالجراند .. المساحات الداخليه متسعه ومريحه بالتريوس والجراند بالرغم من الصغر الملحوظ خارجيا للتريوس .. قطع الغيار متوفره بالتوكيل ــ ولكنه حراق ــ أو بأسواق التقطيع .. إجمالا سياره حموله ومحترمه ولقد حزنت جدا لعد توفرها بمصر رسميا بعد موديل 2015 أما عن موديل 2016 فهو وارد من الخارج ولن تجد له أي قطع غيار مما تميزه عن باقي الموديلات كالاكصدامات أو الشيكه أو المرايا أو الكشافات أو الفوانيس بالاضافه لعدم مسؤلية التوكيل عن الموديلات التاليه لموديل 2015 ولن تجد به شيء ..... بالمناسبه الشكل الجديد لموديل 2019 و 2020 مختلف كليا عن الاشكال القديمه وتكاد تكون أقرب لتويوتا راش إن لم تكن منطابقه وإسمحوا لى في التعبير التالي أن أقول أنه ــ غباء ــ من الشركه الام ومن الوكيل أن يقتصر الانتاج لهذه السياره بعد موديل 2015 و2016 ــ على أستحياء ــ على بلد المنشأ ( اليابان ) والتقفيل للجراند ( أندونيسيا ) .... عذرا على الطاله وأشكركم .. نادر

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين نوفمبر 18, 2019 8:34 am

لو سمحت طب أنهى افضل السيارةالهيونداى الماتريكس ولا الجراند تيريوس من ناحية كل حاجة

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة يونيو 04, 2021 12:19 pm

اعتقد الماتريكس

مشاركة بواسطة زائر » السبت أغسطس 14, 2021 10:47 pm

يعني لو هاجيب تريوس مستعمل تنصحوني بموديل ايه وسنه لاننا علطول بنسافر

أضف رد جديد