ما هى عيوب ستروين جراند بيكاسو C4 ديزل

يقدم الموقع قسم خاص لاستفسارات بخصوص السيارات ومميزات و عيوب السيارات وسيتم الرد عليهم من قبل ادارة الموقع او زوار اخرين وايضا يقدم النصائح بخصوص استفسارات اسعار السيارات

ما هى عيوب ستروين جراند بيكاسو C4 ديزل

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة يوليو 05, 2013 9:22 pm

أعجبت جداً بالسيارة ستروين جراند بيكاسو C4 و لكن بعض الأصدقاء يحذرونى من المحرك الديزل ، أريد أحد ذو خبرة أن ينصحنى ماذا أفعل؟

Re: ما هى عيوب ستروين جراند بيكاسو C4 ديزل

مشاركة بواسطة زائر » السبت يوليو 06, 2013 9:39 am

ابعد عن العربية دى تماما.. قطع غيارها مش موجوده غير توكيل و غاليه جدا جدا.. لو عايز تبيع بعد فتره هتخسر فيها اكيد.. لو خلاص هتشتريها ابعد تماما عن الديزل متفكرش فيه.

مشاركة بواسطة زائر » السبت يوليو 06, 2013 10:41 am

متشكر على سرعة الرد، بس ممكن توضحلى ايه مشاكل الديزل، و هل هى مشاكل يمكن حلها بالصيانة و الاهتمام ، أم هى مشاكل صعبة و تكلفة إصلاحها غالية و شكراً على الاهتمام.

مشاركة بواسطة زائر » السبت يوليو 06, 2013 11:07 am

قطع الغيار اغلى من العادى.. سحب وحش و صوت عالى.. الديزل بوجه عام بتحتاج لصيانة مستمرة علشان تشتغل بصورة جيدة فمثلا محتاج انك تغير فلاتر الزيت والهواء و الديزل..

مشاركة بواسطة زائر » الخميس أكتوبر 30, 2014 12:22 am

كله كلام عرببه ممتازه وتربو

مشاركة بواسطة زائر » الخميس سبتمبر 14, 2017 5:51 pm

انا معايا سياره ديزل احسن من مليون بنزين اللي يتكلم ياريت يكون علي علم مايسمعش ويردد

مشاركة بواسطة زائر » الخميس سبتمبر 14, 2017 5:51 pm

انا معايا سياره ديزل احسن من مليون بنزين اللي يتكلم ياريت يكون علي علم مايسمعش ويردد

مشاركة بواسطة زائر » الأربعاء ديسمبر 27, 2017 6:48 pm

يعني الديزل احسن من البنزين في ايه لو سمحت

مشاركة بواسطة زائر » الأربعاء سبتمبر 05, 2018 4:57 pm

ارتفاع اسعار قطع الغيار يقلل من شراء السياره فارجو من ااشركه توفيرها باسعار اقل او ايجاد بديل من شركات اخرة

مشاركة بواسطة زائر » السبت يوليو 13, 2019 7:59 pm

مساء الخير عليكم
عن تجربه شخصيه الموتورات الديزل افضل من البنزين بصفه عامه.
الاسباب:
فى السيتروين تحديدا الديزل بيديك على الاقل 500000 كيلو علشان يحتاج عمره موتور عكس البنزين فيحتاج عمره أو شمبر على 150000.
الديزل فى السيتروين موفر فى الوقود بمعنى كل 3.7 لتر ديزل بديلك 110 كيلو مسافه. نفسه المسافه تحتاج 11 لتر بنزين.
السيرفيس فيحتاج فقط زيت ويتغير الفلتر أو تغسله. انا البنزين فيحتاج زيت وتوجيهات وغيره
السحب وقوه التحمل والجر اكبر وافضل بكثير من البنزين.
صوت الموتور فى الديزل اعلى نسبيا عن البنزين لكن بتكون صامته أثناء السير زى البنزين.
ياريت يا جماعه منرددش الكلام وخلاص ولو عاوز تتأكد من كلامى شوف المنتديات الاوروبيه على الإنترنت وشوف الناس هناك ليه بيفضلوا الديزل عن البنزين.

أضف رد جديد